Skip to main content
  • Arbetsmetod

    Vi arbetar målmedvetet för att optimera varje överlåtelse.

En smidig och välstrukturerad arbetsmetod

"Ett företagsvärde bestäms främst av företagets avkastning och dess substans, men också av vilken köpare man finner".

När ett företag skall säljas innefattar försäljningen ett flertal olika moment. För att lyckas med försäljningen och processen fortskrider smidigt gäller det att alla delmoment utförs grundligt och i rätt ordning.

Vår väl utarbetade metod vid överlåtelser ger riktigt bra förutsättningar för att uppnå bra lösningar och skapa ett högt mervärde för våra uppdragsgivare. Vi leder processen hela vägen från värderingen, marknadsanalys och förhandling, fram till undertecknande av avtal.

Läs mer om de olika stegen

Analys och värdering

Då ett företag ska värderas är analysen av informationen om företaget och dess marknad viktigast. Varje specifik försäljning analyseras på sitt sätt. Den innefattar omvärldsanalys, branschanalys och företagsanalys. Syftet är att se hur företaget står sig i dagsläget och hur dess utveckling för framtiden kan se ut.

Analysen inriktar sig på organisation, nyckelpersoner, kunder, konkurrenter och ekonomisk data. Den kan även liknas vid en mindre företagsgranskning. Vi genomför denna för att förebygga eventuella problem sent i processen. Det är även ett sätt att sätta sig i köparens situation och förbereda sig på de frågeställningar som kan uppkomma.

Vid en företagsvärdering kan det vara många aspekter att ta hänsyn till och det kan vara ganska komplicerat. För att affären ska gå igenom ska både köparen och säljaren vara nöjda. Därför är det viktigt att företagsvärdet är så rättvist som möjligt. Däremot är inte värde och pris samma sak.

Värde är en subjektiv bedömning där olika saker har olika värde för olika personer. Då vi övergår från värde till pris är bl.a. argumentationen viktig. Den part med den mest övertygande argumentationen får oftast rätt i slutändan. Därför är det viktigt att vara ordentligt påläst innan man sätter sig vid förhandlingsbordet.

När vi på Mäklarkontoret gör en värdering av ett företag lägger vi stor vikt vid att hitta en bra argumentation för det pris vi kommer fram till. Det utgår från att vi innan värderingen har gjort en ordentlig analys av företaget och dess bransch och omvärld. Detta gör företagets prognoser mer trovärdiga, även för en köpare.

Bearbetning av marknaden

Då vi bearbetar marknaden formulerar vi utifrån säljarens perspektiv de kriterier som en lämplig köpare bör uppfylla. Vi satsar stort på annonsering och övrig marknadsföring för att snabbt hitta rätt köpare. Vi gallrar ut de allmänt nyfikna från de seriöst intresserade.

Företagsbeskrivning

Efter att analysen av företaget är klar upprättas en företagsbeskrivning. Denna tjänar som ett informations- och beslutsunderlag för intresserade köpare.

De potentiella köparna börjar nu sina analyser av företaget. Dels ska de avgöra om det är intressant och dels ska en första värderingsuppskattning göras. Informationen som ges ut i detta skede består av årsredovisningar och annan information som inte är konfidentiell.

Är den potentielle köparen fortsatt intresserad görs en mer ingående Företagspresentation gemensamt med oss. Informationen som ges är både skriftlig och muntlig. Den skriftliga informationen består ofta av ekonomisk rapportering, uppgifter om lokaler, kontrakt mm. Här gäller det att ge rättvisande information så att köparen kan göra en bra bedömning och värdering. Försöker man dölja negativa sidor av bolaget vid det här skedet kan det resultera i betydligt tuffare förhandlingar och risken för avhopp blir överhängande. Dock behöver man inte ge för detaljerad information. Det görs senare i processen vid en så kallad Due-Diligens.

Avsiktsförklaring

När säljaren och en presumtiv köpare är överens om att gå vidare i förhandlingen bekräftas ofta överenskommelsen med en skriftlig avsiktsförklaring. Då parterna är överens om prisnivå och betalningssätt påbörjas avtalsfasen. Den ena parten tar fram ett avtalsförslag som förhandlas fram till båda parterna är överens. Till stor del handlar avtalet om att fördela riskerna mellan parterna, förutom regleringen av själva överlåtelsen. De flesta använder sig av advokater som bistår med juridisk kompetens vid överlåtelsen. Vi på Mäklarkontoret har egna jurister som bistår och tillhanda håller den juridiska kompetensen som krävs när vi genomför våra uppdrag. Deras kostnader ingår normalt i arvodet.

Köparens genomlysning - due dilligens

Efter att förhandlingarna avslutats och prisnivå och betalningssätt fastställts bereds köparen tillfälle att noggrant granska företaget, en så kallad due-dilligens genomförs. Här kontrolleras att de uppgifter som säljaren lämnat stämmer överens med verkligheten samt företagets finansiella status, juridiska, personella och produktmässiga ställning granskas.

Redan vid analysen av företaget gör vi på Mäklarkontoret en mindre granskning av företaget. Allt för att förhindra oförutsedda svårigheter som kan uppkomma vid köparens due-diligence. Anledningen är att minimera antalet garantier och utfästelser i överlåtelseavtalet.

Vi på Mäklarkontoret i samråd med parternas juridiska rådgivare formulerar det slutliga avtalet noggrant så att risken för juridiska fallgropar undviks.

Tillträde

När parterna är överens om affären och överlåtelseavtalet är klart sker avtalssignering. Ibland sker tillträdet i samband med signeringen, ibland med flera veckors mellanrum. Tillträdet är tillfället då själva transaktionen sker och köparen tar över ägaransvaret. I och med det ska en del praktiska saker avklaras som t ex betalning, aktieöverlåtelse, överlåtelse av andra tillgångar vid inkråms affär, bolagsstämma, etc.

Ni är välkomna att kontakta oss vare sig det gäller konsultation, värdering eller försäljning.

0704-99 36 51

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.